Alla inlägg under januari 2014

Av Hanna Karlsson - 29 januari 2014 06:48

 Jag bloggar åt middagshjälpen.se      saffranssemlor   


       50 g röd jäst

       150 g smör

       5 dl mjölk

        1,5 dl socker

        1 tsk salt

        1 pkt saffran

        250 g kesella

      15 dl mjöl ca 

      1 ägg o pensla med.


fyllning nutella och vispad grädde

Florsocker


lägg jäst i en bunke, smält smöret häll på mjölken o få fingervarm mjölk.

Häll på socker, salt, saffran, kesella Rör ut. Häll sedan på mjöl till det blir en fin deg. Låt jäsa 40 min baka sedan ut som jag gjort o låt jäsa 30 min ca. Ställ in i ugn på 225 grader i 10 min. Blir ca 20 st. 


Fyll dina semlebullar med nutella o grädde

Strö på florsocker.


Lycka till. 


Av Hanna Karlsson - 19 januari 2014 11:56

Jag lägger upp linsoppa på www.middagshjalpen.se o tänka även dela denna underbara soppa här!

1 paket linser
3 potatisar
1.5 dl grädde
5 dl vatten
1 buljongtärning
1 burk krossad tomater
2 msk olja
1 vitlöksklyfta
1 liten lök
3 choritzo stekes skivade o läggs på.
2 morötter
2 tsk gräslök
2 msk tompatpure
Salt
Peppar
1 lagerblad.
Fräs allt utom linserna i oljan. Slå på vatten o krossad tomat o kryddor. Koka på. Lägg i grädden o tomatpuren. Låt koka upp o slå sedan på linserna sist om de är färdigkokta.

Servera som vegetarisk rätt eller med stekt skivad choritzo på.
Smaklig spis!

Av Hanna Karlsson - 6 januari 2014 20:11

Kokt dillkött i kväll recept kommer upp på www.middagshjalpen.se i kväll

1 kg oxkött benfri vatten salt 1 lök gul 5 vitpepparkorn 5 kryddpepparkorn 1 lagerblad Dillkvistar. 2 morötter Sås: 8 dl buljong 4 msk vetemjöl eller reda med majezena 2 äggulor 1 dl vispgrädde 2 tsk ättika 2 tsk socker/honung salt o peppar servera med massa sallad! Bönor Broccoli salladskål med salladskrydda, olja, vinäger. 1 dl keso



gör såhär: Dela köttet o löken o häll vatten täckt över köttet i grytan. Koka med lock i en timme i hop med kryddor, salt lagerblad. Efter 45 min lägger du i 2 morötter i tjocka skivor o koka med.


Sås: Häll av köttet i durkslag o gör sås av skyn. Koka upp skyn o red med mjölet. Lägg i äggulor o grädde o koka upp. Lägg nu i ättika, socker, salt o peppar, dill o rör runt.


Häll nu på köttet o morötterna. servera som gi rätt med keso o sallad o bönor till eller med potatis till de som inte vill ha Gi.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards